Tambah Pendapatan Jom !

Tuesday, April 19, 2011

TAZKIRAH

4) Saya nak kongsikan lagi sesuatu yg penting dalam kehidupan kita.

 Pernahkah anda terkena urine kotor?Sakitkah?Kita mudah mendapat
 Urine kotor apabila kita kurang minum air.Tahukah anda,urine yang berwarna
 kuning bermakna kita kurang air dalam badan.Manakala kalau urine kita berwarna putih
 ternyata cukup air dalam tubuh badan kita.So...banyak2 lah minum air putih ye.
 Tubuh kita memerlukan air sekurang2nya 8 gelas satu hari.
 Bagaimana nak cukupkan 8 gelas sehari?ok...camni...
 1 - minum sebelum sarapan pagi.Lagi bagus minum sejurus bangun dari tidur.
 2 - minum sebelum makan tengahari
 3 -minum sebelum tidur
 Manakala selebihnya hendaklah minum pada bila2 waktu yg perlu.
 Jika anda dah terkena urine kotor cepat2 la pergi jumpa doktor untuk dapatkan
 antibiotik.Manakala di samping itu,minum air bali dan air putih banyak2 untuk mencuci balik
 urine yang kotor itu.Air bali itu,berfungsi untuk membuang serdak kotor  yang dah tersekat.
 Insyaallah....selamat mencuba.Cegah sebelum terkena.

Mari kita berkongsi sedikit pengetahuan buat renungan semua ye...ilmu ini saya dapat sewaktu saya
menghadiri kelas mengaji.Saya nak kongsikan tentang :


1)  Selalukah anda dedahkan makanan tanpa di tutup? Lebih2 lagi pada waktu malam?
     Di sini saya nak
     kongsikan bahawa,kita mestilah menutup makanan apabila waktu malam,sebab..
     Allah akan turunkan 
     penyakit setiap setahun sekali tanpa kita sedar dan entah bila penyakit itu datang ye...
     Kita menutup makanan bukan waktu malam je ye...pagi petang siang malam mesti tau..
     untuk menjaga kualiti kebersihan di dlm makanan yg kita nak makan itu.
     Manalah tau ade binatang
     masuk tanpa kita sedari.
    Cicak suka pada garam tau...jadi..penting garam kat rumah kita di tutup rapat.

2)   Ini pula berkenaan tentang binatang yg paling saya takut dan geli.
      Pernahkah rumah anda di masuki
      binatang bernama ular? Ni saya nak bagitau...saya pun baru je tau hal ni...
      ular kalau masuk kat 
      rumah kita,cuba kita renung mata haiwan tersebut.Berani ke nak renung???
      Kalau kita renung matanya ia 'berkelip' itu bermakna bukan ular biasa,ia adalah 
      jelmaan dari sesuatu
      yg tak baik ye...Kalau saya lah...entah lah..sempat ke tak nak tenung haiwan tu...
      entah2 saya dah 
      keras ketakutan.So,klu terjadilah perkara seperti ini cubalah ye...
      sambil renung bacalah ayat Quran
      atau ayat Kursi ke atau ape2 ayat Quran yg boleh menghilangkan rasa
      gementar kita ye...
      Ingatlah...kita hanya takut pada Allah...

3) Tahukah kita bahawasanya adab memotong kuku ada hari2 yg boleh dan ada hari
    yg x boleh potong kuku.....di sini sy nak kongsikan bersama anda.
   
   Sabtu    - Dapat penyakit
   Ahad    - x baik (x ingat apa huaraiannya)
   Isnin     - keluar gila masuk sihat
   Selasa  - Masuk penyakit
   Rabu    - Papa/miskin
   Khamis - Keluar gila masuk penyayang
   Jumaat  - Baik (x ingat apa huraiannya)

 Jadi...hari apakah yg baik untuk kita memotong kuku?


 Sampai disini dulu tazkirah yg dapat dikongsikan bersama.
 Renung2kan dan selamat beramal....

Nanti datang lagi ye...mesti ada lagi sesuatu untuk kita kongsi bersama.



 .

No comments:

Post a Comment